HOLENDRZY NIGDY NIE WYBACZĄ NIEMCOM KRADZIEŻY ROWERÓW

Reklama

pon., 10/01/2018 - 18:21 -- zzz

Do dziś z ironią wypominają Holendrzy Niemcom te rowery i do dziś, półżartem, w kawałach żąda się zwrotu rowerów.

​​

Wehrmacht na rowerach

 

 

Złodzieje rowerów

Obwieszczenie burmistrza AmsterdamuW latach 1942-1945 władze niemieckie zarządziły konfiskatę rowerów dla potrzeb armii. Holenderscy policjanci gorliwie konfiskowali rowery przypadkowych przechodniów na ulicach. Szacuje się, że Niemcy skonfiskowali około 100 tys. rowerów w Holandii co w tym okresie stanowiło około 3% wszystkich rowerów w tym kraju.

Dziecko żartuje: "Mijn opa zijn fiets was ook gestolen, en na de oorlog nog wel 20 keer, geloof ik" (mojemu dziadkowi ukradli rower, a po wojnie chyba jeszcze 20 razy - co referuje do nagminnych współczesnych kradzieży rowerów w Niderlandach)

 

 

​​

 

Do dziś masowo wykorzystywane w mediach migawki z propagandowych (!) niemieckich kronik filmowych najczęściej pokazują zmechanizowane wojsko Hitlera. Tymczasem istniały także wojska konne i hitlerowscy cykliści.

W 1936 Wehrmacht utworzył doświadczalny oddział piechoty wyposażony w rowery w ramach 1 korpusu armijnego w Królewcu, w óczesnych Prusach Wschodnich (niem. Königsberg, obecnie Kaliningrad w rosyjskim Obwodzie Kaliningradzkim).


Okładka gazety Neue illustrierte Zeitung

Po rozpoczęciu 2 wojny światowej kolarze, bo tak sie nazywali żołnierze poruszający się rowerem, służyli w oddziałach piechoty, zwiadu i spadochronowych.


Zrzucany z samolotu składany rower dla żołnierza niemieckich wojsk powietrznodesantowych


Zrzucana składana przyczepka rowerowa do transportu amunicji i wyposażenia (grafika: IFEM AT)

Rowery dla wojska produkowali takie zakłady jak Steirische Fahrradwerke "Junior", Assmann, Express, Brennabor, Opel, Adler czy NSU Fahrräder.

 

​​

 

 

W okupowanej Polsce wytwarzane były w Radomiu, w fabryce produkującej także legendarne polskie pistolety Vis. Fabryka ta znajdowała się pod zarządem firmy Steyr-Daimler-Puch.

Postępująca motoryzacja wojsk niemieckich spowodowała, że większość jednostek rowerowych została rozwiązana.


Oddziały Wehrmachtu podczas marszu na Łotwę latem 1941 roku (grafika: Bundesarchiv (CC))

Dopiero wraz z coraz większymi brakami paliwa w okresie 1944/45 Niemcy wrócili ponownie w niektórych jednostach i związkach do rowerów, przede wszystkim w Volkssturmie. Volkssturm było formacją o charakterze pospolitego ruszenia. Rowery Volkssturm miały często 2 uchwyty do pancerzownic Panzerfaust używanych do niszczenia czołgów wroga.


Popis zwinności niemieckiego rowerzysty

 

​​

 

Autor: 
zzz
Źródło: 

retronauta.pl/plportal.pl

video: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.

Reklama