Średniowieczny tunel pod Zamkiem Książąt Pomorskich w Szczecinie

Reklama

czw., 02/18/2021 - 18:02 -- MagdalenaL

Pod północną skarpą Wzgórza Zamkowego znajduje się tunel z okresu niemieckiego. Odkryty został podczas badań prowadzonych przed modernizacją tarasów Zamku Książąt Pomorskich w czerwcu ubiegłego roku. Były związane z zaleceniami po katastrofie budowlanej, która miała miejsce w 2017 roku. Osunął się wtedy filar w północnym skrzydle i zawalił się strop. To właśnie wtedy wykonany został odwiert na głębokość 16 m, do którego mogli wejść specjalizujący się w pracach w warunkach ekstremalnych alpiniści. Tłumaczyła podczas czwartkowej konferencji prasowej dyrektor Zamku.

Po wstępnej inwentaryzacji okazało się, że tunel ma 270 metrów, a w pewnym momencie  tunel żelbetonowy przechodzi w tunel ceglany, murowany.

Po badaniu przeprowadzonym na cegle i próbce zaprawy okazało się, że cegła i zaprawa pochodzą ze średniowiecza. Dyrektor instytucji Barbara Igielska dodała również, że tunel żelbetonowy jest w "dobrym stanie". Obawy wzbudza jednak tunel ze średniowiecza. 
“Obawiamy się, jak zareaguje na zmiany wilgotności po otwarciu wejść do tuneli” powiedziała dyrektor Igielska. Jednocześnie zaznaczył, że przygotowywana jest już kolejna ekspertyza, a Zamek podejmie pilne oraz niezwłoczne działania na końcu lutego lub na początku marca.

Ze wstępnej eksploracji wynika, że temat jest bardziej złożony, w kwestii zasięgu i kształtu tuneli, niż było pierwotnie zakładane.

Kierownik działu inwestycji i remontów Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie inż. Karol Krempa wyjaśnił, że 270 metrów tych tuneli umiejscowione jest pod północnym skrzydłem, na północnym tarasie oraz na skarpie. 270 metrów bieżących tuneli (znajduje się) pod skrzydłem północnym ( 60 m b. w tym 25 m b. tunelu ceglanego), na tarasie północnym oraz na skarpie (210 m b.). “Prefabrykowane tunele niemieckie są tożsame z tunelami, które odkrywamy podczas inwestycji na terenie Szczecina, w tunelach ceglanych natomiast obserwowane są niepokojące zjawiska”, dodał kierownik działu inwestycji i remontów Karol Krempa.

Według tłumaczeń, konieczne jest udrożnienie dwóch wejść u podnóża skarpy, aby można było prowadzić kolejne badania i roboty budowlane.

Ponieważ tunele tworzą w tej chwili spływ dla wód gruntowych z dziedzińca, z całego wzgórza należy pilnie zainterweniować i przede wszystkim wpuścić tam ekspertów. Ponieważ wody gruntowe powodują wokół tuneli procesy erozyjne, pustki i kawerny, konieczne są prace zabezpieczające skrzydło północne. Krempa zapewnił, że na miejscu prowadzony jest stały monitoring geodezyjny i inklinometryczny (wgłębny).

Dyrektor instytucji Barbara Igielska podkreśla, że nie ma żadnych informacji o jakichkolwiek materiałach, które mogłyby sugerować istnienie średniowiecznego tunelu.

Kierownik działu inwestycji i remontów Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, wskazał również na fakt, że kształt tuneli nie pokrywa się z archiwalnymi szkicami z II wojny światowej. Jak dodaje Krempa w tunelach jest dużo zapadlisk. Nie wiadomo jednak czy są one pochodzenia antropogenicznego, czy też naturalne. Odpowiedź na to pytanie będą w stanie udzielić dopiero eksperci. Nie wyklucza się również możliwości, że tunel może być dłuższy niż te 270 metrów. Jak podaje Krempa tunele mają 2 i 2,3 m wysokości a część średniowieczna posiada łukowate sklepienie.

Według słów dyrektor Igielskiej jeśli tylko zaistnieje taka możliwość, chciałaby, aby tunele były dostępne dla mieszkańców miasta jak i turystów.

“Wydaje nam się, że nie ma sensu wypełniać ich (tuneli) betonem i niszczyć, bo to i tak niewiele da. Trzeba wypełnić pustki wokół tuneli, natomiast same tunele chcielibyśmy w przyszłości udostępnić zwiedzającym” powiedziała Igielska.

Sam Zamek Książąt Pomorskich jest umiejscowioną w pobliżu Odry, renesansową budowlą. Znany jest z tego, że był on historyczną siedzibą rodu Gryfitów, władców Księstwa Pomorskiego. W czasach alianckich nalotów w 1994 roku uległ dużym zniszczeniom jednak już w latach 1958-1980 odbudowano go. 

Autor: 
Alicja Dzierzkiewicz
Polub Plportal.pl:

Reklama