Kiedy mężczyźni zaczęli nabierać obsesji nad mięśniami brzucha?

Reklama

czw., 02/25/2021 - 17:46 -- MagdalenaL

Obsesja na punkcie sześciopaka brzucha okazuję się nie słabnąć. Co więcej, wierząc badaniom nad ideałem męskiej sylwetki , prawdopodobnie wzrośnie ona dzięki mediom społecznościowym. Dzisiaj istnieje cały przemysł, który skupia się na uzyskaniu i utrzymaniu wyrzeźbionego brzucha. Są one podmiotem książek i postów w mediach społecznościowych, wówczas każda gwiazda filmów akcji wydaję się je doskonalić. Nacisk jest także wywierany na kobiety, aby i one ćwiczyły mięśnie brzucha, ponieważ standardy co do idealnej sylwetki kobiet także uległy zmianie.

Wszystko to stawia przed nami pytanie, kiedy zaczął się ten sześciopakowy szał?

Może wydawać się to stosunkowo niedawnym wydarzeniem, produktem ubocznym sportowej ewolucji w latach 70 i 80, kiedy panowali Arnold Schwarzenegger i Rambo, a męskie magazyny i ćwiczenia aerobowe wystartowały.

Jednak historia udowadnia, że w rzeczywistości, zachodnia fascynacja wyrzeźbionym brzuchem może być przypisywana do późnych lat 18 wieku i początku 19 wieku, kiedy to na zachodzie, wizerunek idealnej męskiej sylwetki zaczął się zmieniać.

Grecy zapoczątkowali zazdrość

Podczas gdy przeprowadzałem badania nad Irlandzkim zdrowiem i kulturami ciała, zafascynowałem się zmianą ideału męskiej sylwetki.

Francuski historyk, George Vigarello napisał o tym, jak ideały mężczyzny i męskiej  sylwetki zmieniły się w zachodnim społeczeństwie. Brytyjskie i Amerykańskie kultury w XVII,XVIII i do pewnego stopnia w XIX wieku ceniły duże i okrągłe męskie ciała. Powody tego były stosunkowo proste: bogaci mężczyźni mogli pozwolić sobie, aby jeść więcej, a większe proporcję ciała były wizerunkiem sukcesu.

Tylko podczas początku XIX wieku, szczupłe i muskularne budowy ciała zaczęły być wysoko pożądane. Na przestrzeni dekad, pulchne ciała zaczęły być widziane jako niechlujne, podczas gdy smukłe, atletyczne lub muskularne sylwetki były kojarzone z sukcesem, samodyscypliną, a nawet z pobożnością.

Część tej przemiany wynikała z ponownego zainteresowania Europy starożytną Grecją. Kinezjolog Jan Todd i inni, napisali o wpływie jaki miały starożytne greckie posągi, na postrzeganie ciała. W podobny sposób, w jaki media społecznościowe zniekształciły obraz ciała, artefakty takie jak Marmury Elgina – zbiór rzeźb sprowadzonych do Anglii na początkach 1800 roku, których smukła i muskularna budowa ciała przyczyniła się do zwiększenia zainteresowania męską muskulaturą.

Zainteresowanie muskulaturą pogłębiała się wraz z wiekiem. W 1851 roku odbyła się w Londynie wielka uroczystość handlowa i kulturalna zwana, Wielką Wystawą''. Poza korytarzami wystawy znajdowały się greckie posągi. Brytyjski wychowawca fizyczny, George Forrest, pisząc o wpływie, jaki miały te rzeźby, skrarżył się, że Brytyjczycy ,,prawdopodobnie pozbawieni są tych pięknych mięśni, które okrążają całe biodra i co jest wielką zaletą starożytnych rzeźb''.

Prognozy potęgi militarnej.

Posągi i malowidła były ważne długo przed tym jak fotografia zaczęła wyznaczać standardy fitnessu pod koniec XIX wieku i na początku XX wieku. Równie ważny był jednak rozwój gimnastyki wojskowej na początku wieku XIX. W tym samym czasie, w którym wzory idealnej męskiej sylwetki zmieniały się, zaczęło się zmieniać także europejskie społeczeństwo.

. Jako rezultat Napoleońskich wojn na początku XIX wieku, kilka programów gimnastycznych zostało wprowadzonych, aby wzmocnić i dodać siły młodym męskim ciałom, dookoła Europy. Francuscy żołnierze byli znani ze swojej sprawności fizycznej, zarówno ze względu na ich możliwości wielodniowego marszu i szybkości poruszania się podczas walki. Po tym jak wiele europejskich stanów cierpiało z powodu upokarzających porażek z ręki sił zbrojnych Napoleona, zaczęli poważniej traktować zdrowie swojego wojska.

Gimnastyk Friedrich Ludwig Jahn, poprzez swój system ćwiczeń kalistenicznych Turnera, miał za zadanie wzmocnić siłę militarną Prus. We Francji, hiszpański instruktor gimnastyki Don Francisco Amoros Ondeano był odpowiedzialny za odbudowanie budowy ciała i wytrzymałości francuskiego wojska, podczas gdy w Anglii i Szwecji instruktor fitnessu, P.H Clias trenował wojsko i marynarkę wojenną w trakcie 1830 roku. Aby sprostać rosnącemu europejskiemu zainteresowaniu fitnessem, na całym kontynencie zaczęto budować coraz większe sale gimnastyczne.

Żołnierze nie byli jedynymi uczestnikami tych programów. Przykładowo, system Jahnego Turnera – opierający się na poręczach równoległych, pierścieniach 

gimnastycznych i drążka – stał się jednym z najbardziej popularnym systemem ćwiczeń tamtego wieku wśród europejczyków, zyskując później popularność wśród amerykanów. Clias, w międzyczasie, otworzył szkołę dla mężczyzn średniej i wysokiej klasy, a Amoros Ondeano wraz z innymi europejskimi instruktorami gimnastyki – był regularnie cytowany w tekstach gimnastycznych publikowanych od lat trzydziestych XIX wieku.

Narodziny przemysłu sześciopaków.

A więc, nasiona nowoczesnego obłędu nad mięśniami brzucha owocnie rozkwitły na początku XX wieku. Na tamten czas, siłacze tacy jak Eugen Sandow, byli w stanie zbudować istniejące zainteresowanie greckimi posągami i gimnastyką, używając fotografii, taniej poczty i nowej nauki o suplementach diety, aby zarobić nad pożądaniem ludzi za perfekcyjnym ciałem.

Sam Sandow sprzedawał książki, sprzęt do ćwiczeń, suplementy, zabawki dziecięce, gorsety, cygara i kakao. Sandow, który kiedyś został okrzyknięty jako ,,Najlepiej na świecie rozwinięty okaz męskiego gatunku'' zainspirował niezliczoną ilość mężczyzn do zrzucenia nadmiaru ,,mięsa''-określenia nadanego na tłuszcz ciała-aby pokazać swoje mięśnie brzucha. Nawiasem mówiąc, w tamtych czasach zawsze używano terminu brzucha.

Dopiero na przełomie lat 80. i 90. XX wieku „sześciopak” odnosił się tylko do puszek z piwem i zaczął zastępować widoczne mięśnie brzucha. Szukając przez Google Nagram, wyniki wykazują, że od połowy do końca lat 90 XX wieku, określenie to wzrosło wykładniczo.

, Sześciopak mięśni brzucha'' szybko stał się żargonem dzięki pomysłowym marketingowcom, którzy zaczęli sprzedawać całą gamę urządzeń, schudnij szybko'', od ,, mięśnię brzucha ze stali'' po, kaloryfer w 6 minut''. Tylko niektórzy wytrzymali próbę czasu. Jednakże, pragnienie na wyrzeźbiony sześciopak – o czym może świadczyć ponad 12 milionów postów na Instagramie z hashtagiem #sixpack- nadal trwa.

Autor: 
tłum: Daniel Łęgowski
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama